Is soja wel soo gezond ja?

sojamelk gezond?Sojamelk wordt gemaakt van sojabonen.. Oke, dat wisten de meesten vast al! Mijn moeder drinkt al jaren sojamelk. Ik weet nog wel dat toen ik het vroeger in de koelkast zag staan, ik er niet aan moest denken om dat te drinken. Ik vond het gek klinken, melk dat normaal van levende, gezellige koeien komt, was nu gemaakt van sojabonen. Klinkt niet echt sexy toch?

Tegenwoordig drinken steeds meer mensen sojamelk. Ik denk dat hier drie belangrijke redenen voor zijn. 1. Sojamelk bevat geen cholesterol en minder vet en calorieën dan koeienmelk. 2. Sojamelk bevat geen lactose. 3. Sommige mensen vinden sojamelk gewoon lekker. Daarnaast is sojamelk veelzijdig en kan het gebruikt worden als vervanger voor koeienmelk. In elke supermarkten vind je tegenwoordig yoghurt, margarine, vleesvervangers, room en melk gemaakt van sojabonen. Sojamelk wordt in de markt gezet als een gezond product, maar is het wel zo gezond?

Sojamelk geen lactose bevat, in tegendeel tot bijvoorbeeld koeienmelk. Lactose is een soort suiker. Mensen met een lactose-intollerantie zijn niet in staat deze suiker te verteren en krijgen daardoor darmklachten. Echter, drink je sojamelk om minder suikers binnen te krijgen? Kijk dan nog eens goed op de ingrediëntenlijst van de verpakking. De meeste sojamelk die te koop is in de supermarkt (zowel verse als houdbare sojamelk) bevat vaak veel suiker.

Andere ‘gezonde’ eigenschappen van sojamelk zijn:
- bevat gezonde onverzadigde vetten
- rijk aan plantaardige eiwitten
- biedt bescherming tegen botontkalking
- gaat stijging in bloedsuiker tegen (mits je ongezoete sojamelk drinkt)
- herstellen oestrogeenbalans bij vrouwen in de menopauze

Klinkt goed zou je zeggen. Maar voordat je kan beoordelen of een sojaproduct gezond is of niet, moet je eerst weten of het gefermenteerd is of niet. Ongefermenteerde sojaproducten (sojamelk, sojakaas, tofu, sojaroom, sojameel) bevatten namelijk stoffen (o.a. fytaten en lectine) die de opname en werking van calcium, magnesium, ijzer, zink en vitamine A, D, E en B12 tegen gaan. Dit zijn dus producten die je beter kan vermijden. Gefermenteerde sojaproducten (miso, natto, sojasaus en tempeh) bevatten deze stoffen niet of nauwelijks en zijn daardoor wel instaat te profiteren van de gezondheidsvoordelen van sojaproducten.

En wat betreft mannen en kinderen: wees extra voorzichtig met sojaproducten. Sojaproduten bevatten stoffen die vergelijkbaar zijn met het vrouwelijke hormoon oestrogeen. Dit helpt vrouwen bij het herstellen van de oestrogeenbalans, maar voor kinderen is deze dosis veel te groot. Bij mannen lijkt er uit verschillende onderzoeken en dierproeven een verband te zijn tussen inname van sojaproducten en vermindering van zaadcelproductie. Met mate dus!

Sojamelk of niet? Geef mij maar ongezoete amandelmelk of hazelnootmelk. Super lekker, gezond en best sexy!

 

Bronnen: www.kokos-olie.nl, www.alpro.com/nl, www.wikipedia.nl, www.voedzo.nl en www.eten-en-drinken.infonu.nl

Reageer