Waarom eet ik chiazaad?

Gisteren was ik eten bij een vriendin en hadden we het op een gegeven moment over ‘chiazaad’. Ik voeg regelmatig een paar theelepels chiazaad toe aan mijn ontbijt of aan een smoothie, maar waarom eigenlijk? Waarom eet ik chiazaad? En waarom is chiazaad een superfood?

Chiazaad

Chiazaad is een heel klein (licht of donker)grijs zaadje. Een klein zaadje met heel veel goede eigenschappen! Chiazaad zit namelijk vol met vitamines, mineralen (calcium, kalium, magnesium, zink, fosfor, ijzer, mangaan en sodium),  antioxidanten, omega-3 vetzuren, eiwitten en vezels. En dat alles in zo’n klein zaadje! Best gek eigenlijk. Maar de naam superfood lijkt mij geheel terecht.

Al die eigenschappen zijn weer goed voor andere dingen. Ze kunnen bijdragen aan een verhoging van je weerstand, helpen bij afvallen, zorgen voor een vertraagde veroudering van cellen, helpen je bloedsuikerspiegel in balans te brengen, je bloeddruk verlagen en ontstekingsremmend zijn. Een hoop redenen dus om chiazaad in huis tehalen en in je voedingspatroon te verwerken!

Chiazaad heeft eigenlijk weinig smaak. Veel mensen voegen chiazaad toe aan hun yoghurt, havermout, smoothies, saladedressingen en koekjesbeslag. Maar wist je dat je chiazaad ook voor hele andere dingen kunt gebruiken/vervangen?
- Eieren vervangen door chaizaad! Door de zaadjes in water te laten weken ontstaat een soort geleiachtige substansie. Als je 1 el chiazaad en 3 el water een half uurtje laat staan, kun je dit gebruiken in plaats van een ei in bijvoorbeeld cake-recepten.
- Soep verdikken met chiazaad.
- Paneermeel vervangen door chiazaad! Bijvoorbeeld bij het maken van gehaktballen.

Ik ben benieuwd wat jij allemaal doet met chiazaad!

Reageer